Отложение и загрузка файловых мощей в NetHack 3.4

bone-343ru.html Последняя редакция 2005-06-22 для NetHack 3.4.3
Отложение и загрузка файловых мощей в NetHack 3.4
Собрана Диланом О'Доннеллом (Dylan O'Donnell) <psmith@spod-central.org>
Перевод в HTML Кейт Непвеу (Kate Nepveu); HTML ре-синхронизация 2005-08-29 Дэном Фабуличем (Dan Fabulich).
Переведена с английского Арви Хэкером (AtH) <softkey@rambler.ru>.
Первоисточник русских шпаргалок: http://nethack.ru/spoilers/343ru/

Содержание.

   Несмотря на то, что NetHack это игра для одного игрока, некоторый объём взаимодействия между играми (и, на многопользовательской системе, между игроками) предоставлен файловыми мощами (bones files); уровни, на которых умер предыдущий персонаж, загружаются в новую игру для нового персонажа, чтобы встретиться, сразиться с призраком (ghost) бывшего авантюриста и их пожитками (или на самом деле призраками, т.к. файловые мощи сами могут быть отложены как мощи, если вы в них умрёте).

   На каждой выбранной системе, только один файл мощей может ожидать своего времени для каждого определённого уровня. Для данного случая, специальные уровни (special levels) считаются отличными от нормальных; например уровень Оракула (Oracle level) на DL 6 может оставить мощи, несмотря на имеющееся наличие сохранённых файловых мощей обычного уровня Подземелья (Dungeons level) этой глубины, и может быть загружен на другой глубине, если там случится расположение Оракула в новой игре.

Отложение файловых мощей.

   Некоторые уровни неспособны сохранять мощи ни при каких обстоятельствах, и в случае смерти на этих уровнях вы никогда не отложите файловые мощи:

* This is a consequence of the formula given below
** If at DL3, as a consequence of the formula given below

This means that the following levels are eligible to leave bones and have bones files loaded for them (provided they don't contain the entrance to another dungeon branch):

* Stored bones for Mines level 1 may be loaded at DL3, but not left at that depth.

If you die on a level that is eligible to leave bones and for which there is not currently a bones file on the system, the chance of one being created is dependent on the depth of that level: 1-(1/(1+(DL/4))) (note that this, combined with NetHack's use of integer arithmetic, means that no level above DL 4 will ever leave bones). The only other factor is that you will not leave bones if you were swallowed or engulfed when you died; "Nothing else. Not how you died, not what level you were, not what's in your inventory, not whether it was loaded as bones, not any intrinsics or god status or nearby monster." (from a Usenet article).

When bones are saved, you and your possessions are saved along with them, along with the level layout, objects, and monsters. There are, however, certain modifications made:

You leave a corpse, under most circumstances. If you were polymorphed and unchanging, it will be that of your monster form (if that can leave corpses); otherwise, it will be that of your race. No corpse will be left if you are disintegrated, burned to death, die while unchanging and polymorphed into a monster that does not leave corpses, or arise from the dead as a different monster as detailed below. If you are stoned, you will instead leave a statue containing your possessions.

If you leave a corpse, a grave is created (with the tombstone bearing your character's name and manner of death) if the location is one where a grave can occur (a non-trapped "floor of a room" square of open space).

You become a ghost, under most circumstances. If you died by sliming, you instead arise from the dead as a green slime. If you were killed by any W, you arise from the dead as a wraith; by any M, as a mummy of your race; by any V and you are human, as a vampire; by a ghoul, as a ghoul. In each case, the monster you arise as will be carrying your possessions. If you are stoned, no ghost is created.

Items that were in your character's main inventory each have an 80% chance of becoming cursed, if they weren't already. Items that were inside containers are unaffected, whether the container is cursed or not.

   Некоторые чудовища никогда не будут отложены в мощах: Волшебник Йендора (Wizard of Yendor), Немезида и Лидер вашего квеста (Quest Nemesis и Leader), Влад Пронзающий (Vlad the Impaler) и Медуза (Medusa).

Загрузка файловых мощей.

   Когда вы впервые прибываете на уровень, на котором мощи способны загружаться и для которого в системе хранятся файловые мощи, есть простой шанс в 1/3, что этот файл будет загружен.

The monsters on the level will have their peaceful status adjusted to suit the character arriving there (for example, just because the dwarves and gnomes on a Mines level were peaceful towards the dwarvish character that died there, doesn't mean they'll be peaceful towards your orc who's found those bones). In particular, this means that the previous character's pets will often be found hostile. Monsters in the bones file that are extinct or genocided in the new game will be removed.

Artifacts in the bones file that exist or have existed in the new game will be converted to an ordinary non-artifact object of their type, as will the Quest Artifact for the new character's role. The four Unique Items will become normal items: the Amulet of Yendor a cursed cheap plastic imitation, the Bell of Opening a cursed bell, the Book of the Dead a cursed blank spellbook, and the Candelabrum of Invocation a number of cursed partly-used wax candles corresponding to the number of candles (of any type) as had been in the Candelabrum (at least one). Tins of unique monsters will become empty.

Совместимость мощей.

   В общем случае, файловые мощи, созданные разными версиями NetHack'а, или собранного на разных платформах или с разными опциями компиляции, не будут совместимы друг с другом. Мощи, созданные достаточно похожими сборками той же самой версии на достаточно похожих платформах могут быть достаточно совместимы, чтобы быть загружены; вы можете положить их на место вручную, или использовать сервисы по обмену мощами, такие как Катафалк (Hearse — http://hearse.krollmark.com/).

Благодарности.

   Исправления и разъяснения предоставлены Кристофером Бйоркмэном, Джоном Катером, Дэйвом, Юккой Лахтинен и Спайком (Kristoffer Björkman, John Cater, Dayv, Jukka Lahtinen и Spike).


На страничку NetHack'а.